2015. február 11., szerda

Rozmaringos csuka – ókori római recept alapján


Sikerült a minap szert tennem egy ókori római szakácskönyv átdolgozott kiadására, amely főként Apiciust és Cato-t jelöli meg forrásként. Azt hiszem, ez jó időre ellát majd ötletekkel. Ezt a receptet is ott találtam, így egy nálunk őshonos ragadozó fajtát, a csukát választottam,- melyet a források szerint a Római Birodalom területén halastavakban is tenyésztettek.
Nem szoktunk gyakran halat enni, de igyekszem túllépni a szokásos halászlé-rántott hal variánsokon, így az inspirációt ismét a történelem adta. A hal adott volt, édesapám dunai fogása a fagyasztóban pihent már egy ideje, illő volt hát felhasználni.
 
A hal divatos ételnek számított az ókori Rómában, főleg a császárság korában, hiszen könnyű volt hozzájutni. A gazdagabbak az előkelőbb fajtákat kedvelték (rombuszhal, menyhal, csuka, aranykeszeg, muréna, tonhal, lepényhal, angolna), s aki megengedhette magának, saját halastavat tartott fenn. A szegényebb néprétegek az iszapos Tiberisben tanyázó silányabb minőséget ették.
 Lehetett első és utolsó fogás, változatosan elkészíthető. A közismert mondás szerint a tenger rengeteg féle halat kívánt, vagy 365 félét, azaz minden napra más fajtát.
A halakat olykor távolról hozatták, élve, ólommal bélelt, tengervizes hordókban pl. Galliából, a hűtést hóval, jéggel oldották meg.

 


 

Hozzávalók:
-          egy egész csuka
-          szalonna
-          fűszerek
-          fokhagyma
-          fehérbor
-          olívaolaj


A csukát kiolvasztás után leöblítettem, sűrűn beirdaltam, sóval-borssal kívül-belül beszórtam. A hasába 4-5 gerezd fokhagyma és két ágacska szárított rozmaring került. Tepsibe belefektettem, eztán megszórtam a maradék fűszerrel. Három evőkanálnyi olívaolajjal és ugyanennyi fehérborral öntöttem nyakon.
 

 Sütési idő: kb. 180 fokon, egy órán keresztül (ebből kb. 40 percet alufólia alatt, 20 percet anélkül, hogy pirosra süljön)
 

Forrás: Hoffmann Zsuzsanna : Ételek és italok az ókori Rómában, Quintus kiadó, Szeged, 2011

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése